פיזיותרפיה התפתחותית היא מונח כולל לטיפולי פיזיותרפיה בעלי איפיונים שונים שמטרתם לסייע לילד
המתפתח לממש את הפוטנציאל המוטורי שטמון בו.
תחומי הטיפול העיקריים הם:
טיפול בתינוקות עם עיכוב התפתחותי
יש שלל סיבות שיכולות להוביל לעיכוב התפתחותי כזה או אחר בתינוק. למשל:
– חוסר סביבתי בהזדמנויות ללמידה מוטורית בשל, בין היתר, סביבה “דלה” או לחלופין “עשירה מדי”
של גיוריים מוטוריים.
– חוסר סימטריה, בפרט חוסר סימטריה של שרירי הצוואר הידוע גם כטורטיקוליס.
– טונוס נמוך: מוכנות נמוכה לפעולה ונטייה לחפש תמיכה.
– טונוס גבוה: פגיעה בשטף תנועתי וקושי בהפרדת תנועה.
– רגישות חושית שלא מקבלת התייחסות.
– טראומה או קושי רגשי.
– בעיות רפואיות לרבות בעיות שינה, נשימה, אכילה ופעילות מעיים.
יש לציין שההתפתחות המוטורית לא נעצרת ברכישת הליכה כתינוק ויש לתת תשומת לב למידה בה ילדיכם
משתתף בפעילויות עם שאר בני גילו ומוציא לפועל את רצונותיו עם גופו.
הטיפול מתמקד בהדרכה של ההורים והתאמת סביבה, איזון חוסר הסימטריה וחיזוק אזורים חלשים בגופו של
התינוק מעקב ושימוש באמצעים חיצוניים לפי הצורך כגון קינזיוטייפינג, כובעי טורטל, הנעלה ציוד ג’ימבורי
ועוד
טיפול בלקות מוטורית סומטית
שיתוק מוחין (CP), מחלות שריר ניווניות, פגיעות נוירולוגיות, ספינה ביפידה ועוד..
הטיפול מתמקד בבלימה ו/או האטה של ההשפעה של הליקוי המוטורי באמצעות מתיחות וחיזוקים ובמקביל
מתן מסוגלות גבוהה ככל שניתן על ידי תירגול וחיזוק בהתאם למטרות שיעצימו את הילד בחיי היום יום שלו.
טיפול בלקות מוטורית נלווית לילדים על הרצף האוטיסטי (ASD)
ילדים על הרצף האוטיסטי מתמודדים עם הפרעות התפתחותיות מגוונות, לרובם יש קושי בויסות חושי
ובמיומנויות תקשורת שמקשות על יכולתם לקחת חלק פעיל בפעילויות מוטוריות עם בני גילם. לעיתים ילדים
על הרצף ובמיוחד ילדים עם קשיים המוגדרים “תפקוד נמוך” מציגים איחור התפתחותי מוטורי משמעותי גם
ללא קשר להשתתפות מוטורית ומאחרים ברכישה של ריצה, קפיצה, שיווי משקל ותבנית הליכה בשלה
ומשחק כדור.
תופעות כגון הליכה על קצות אצבעות, עיכוב מוטורי וחוסר פעלתנות, פעלתנות יתר וקושי בויסות תנועה
וחוסר השתתפות בפעילויות מוטוריות הם בתחום הטיפול של הפיזיותרפיה ההתפתחותית.
הטיפול מתמקד ביצירת קשר מיטיב עם תינוק/ילד/מתבגר, טיפול בליקויים מוטוריים לפי הצורך כגון טווחי
תנועה חסרים או חיזוק אזורים חלשים ותירגול סביב תחומי העניין שהוא מביא לטיפול, תוך הנגשה של
פעילויות מוטוריות ברמה הפיסית, החושית והרגשית כך שבהדרגה היכולות הרצויות ייכנסו לתחום המסוגלות
של אותו הילד ואיתן, יממש את עצמו מבחינה מוטורית בסביבה הטבעית שלו.
מבנה הטיפול
הטיפול הראשון כולל שיחת אינטייק עם ההורים, לעיתים ללא נוכחות הילד )לפי שיקול דעת המטפל(.
בטיפולים הראשונים המיקוד המרכזי הוא ביצירת קשר עם הילד והבנה של הדינמיקה שלו עם הוריו וסביבתו.
המשך הטיפול הוא לפי מטרות שנקבעות באופן שקוף מול ההורים.
משך תהליך הטיפול הוא לפי הצורך תוך שיקוף מתמיד להורים ולילד לפי מידת הבנתו של ההתקדמות
במטרותיו.
משך הטיפול
45 דקות